Tulajdonképpen egészen meglepő, de ha jól számolom, első írásával jelentkezik most nálunk Canadacruiser (ami persze az én hibám, mert eddig nem kértem... :D), aki meglehetősen aktuális, hiszen az előző posztok nyomán többször felmerült: miként lehet külföldön állást szerezni. Nos, egy dolog biztosnak tűnik: jól megírt önéletrajz nélkül nem nagyon... Így aztán most jöjjön egy kis segítség egyenesen Kanadából!
(Gyere és találkozzunk a Facebook-on! Csatlakozz hozzánk, élénk élet zajlik ott is! Leveleket, a te személyes történeted a következő címen várom: hataratkeloKUKAChotmail.com)
„Tulajdonképpen mondhatjuk azt, hogy a Resumén áll vagy bukik minden, főleg azok számára, akik külföldről pályáznak meg egy állást. A jó kiírásokra sokan jelentkeznek, aki pedig külföldről pályázik, ugye nem tud bemenni interjúra, ezért különösen fontos az, hogy olyan önéletrajzot állítsunk össze, amely alapján annyira felkeltjük a pályáztató figyelmét, hogy minket válasszon. Nem csoda hát, hogy egész iparág fejlődött a resumé írás köré.
Nézzük, hogyan kell ezt jól megírni.
Először is minden jelentkezéshez más önéletrajzot kell küldeni. A fejvadász cég képviselője, vagy a személyzetis, aki olvasni fogja, bizonyára több száz, ha nem több ezer Resumét böngészett már végig, azonnal látja, ha tucat Resumét küldtünk, ha a mi hozzáállásunk ilyen, akkor az övé is olyan lesz.
Tudom, hogy nagy munka, hisz esetenként több száz helyre kell elküldenünk, míg megtaláljuk az ideális munkahelyet, mégis érdemes megcsinálni személyre szabottan minden ajánlatra, ebből látszik, hogy komolyan vesszük a jelentkezést.
Érdeklődjünk a kinézett munkahely iránt
Utána kell nézni a cégnek minden esetben, egyrészt, hogy ki tudjuk zárni az átveréseket, mert tudjuk, hogy vannak olyan munkaajánlatok, amelyek csak azért jelennek meg, hogy személyes adatainkhoz hozzájussanak, másrészt azért kell utánanézni, hogy minél személyre szabottan tudjuk beküldeni a Resumét, látsszon belőle, hogy érdeklődünk jövendő munkahelyünk iránt. Az is megtörténhet, hogy beküldjük az emailt és kis idő múlva már csörög is a telefon, legyünk felkészültek, ne hebegjünk-habogjunk összevissza.
Ha olyan jó lett a Resumé, hogy felkeltettük az illetékes figyelmét, akkor számíthatunk rá, hogy hívnak, hisz személyes interjúra ebben a körben ugye nem kerülhet sor, feltételezzük, hogy külföldön vagyunk.
Ha csörög a telefon legyünk nyugodtak, kedvesek, határozottak, lazák, de ne nagyképűek. Itt fog kiderülni, hogy milyen jó is, ha tudunk egy s mást a cégről, minden manager szívét melengetni fogja, hogy felkészültek vagyunk a cégéből.
Ezalatt a pár perces beszélgetés alatt tesztelik angoltudásunkat, szakmai kérdéseket tehetnek fel és általános dolgokat is kérdezhetnek, ezért jó, ha magunkban eljátszunk egy pár ilyen helyzetet és felkészülünk az esetleges kérdésekre, gondolkodjunk, a fontosabb dolgokat írjuk le akár.
Az első benyomás döntő, ne szúrjuk el, ha minden jól megy, lehet, hogy mienk az állás.
Fél percünk van
Mivel egy-egy állásra sokan jelentkeznek, a tapasztalat és a beszerzett információk alapján mondhatom, hogy egy resumét hozzávetőlegesen 30 másodperc alatt futnak át. Ezért legyen átlátható, és semmiképpen nem hosszabb, mint két oldal. Szellős legyen, nem zsúfolt, legyen lényegre törő.
Az egyes jelentkezésekhez a kiírás alapján állítsuk össze a munkatapasztalatainkat, például ha egy sofőri állást pályázunk, akkor nem kell beírni, hogy csirkeneveldében dolgoztunk a bőrke osztály csoportvezetőjeként, mert az senkit nem érdekel.
Ne legyenek felesleges információk, nincs ideje senkinek olvasgatni olyan dolgokról, melyek nem oda tartoznak. Ne felejtsük el, harminc másodpercünk van arra, hogy meggyőzzük az illetékest arról, hogy mi vagyunk a tökéletes jelölt.
Ahogy egyik kedves barátom mondta, a sikeres pályázathoz három dolog kell: "Attitude, attitude and attitude". Sokkal fontosabb, mint a munkatapasztalat. Üssön abból a Resuméből, hogy pozitív hozzáállásunk van, hogy tele vagyunk tenni akarással, érezzék, hogy előre fogjuk vinni a céget, hogy tökéletesen beilleszkedünk, hogy fejlődőképesek vagyunk.
A munkakört majd betanítják a helyszínen, ez a legkisebb probléma. Ennél sokkal nagyobb probléma egy cégvezetőnek, hogy megtalálja a megfelelő hozzáállású dolgozót, akire lehet építeni.
Kézzel nem!
Az önéletrajzban nem használhatunk rövidítéseket, szlenget, emoticonokat, a fogalmazás nem lehet slendrián, viszont a felsoroláshoz használjunk pontokat vagy számokat. Vigyázzunk, hogy ne legyen fogalmazási, vagy helyesírási hiba, esetleg elütés benne, olvassuk át többször is. Valótlan dolgot pedig eszünkbe ne jusson beleírni.
Ha még nem mondtam volna: a Resumét szövegszerkesztővel írjuk, semmiképpen nem kézzel, (legjobb tudomásom szerint tilos a munkáltatónak kézzel írott resumét bekérni). Ezt a legtöbb esetben emailben küldjük el, de néha postán is kérhetik, vagy személyesen.
A Resuménak adjunk egy nevet, így ni:
Canada Cruiser Resumé
Ezután következik a nevünk, az elérhetőségeink, címmel, irányítószámmal, teljes formátumú telefonszámmal.
Utána jön a munkatapasztalatunk, eddigi munkahelyeink felsorolása.
Munkahely neve, mikor dolgoztunk ott, link vagy cím, beosztás, következő munkahely ugyanígy, majd a következő, szépen sorjában, időrendben visszafelé.
Utána a tanulmányok következnek, továbbképzések, tanfolyamok, kezdjük az utolsóval, aztán szépen sorban haladunk vissza a bölcsőde felé (azért a középiskolánál megállunk, ok?)
Amiben jók vagyunk
Ezután következnek a személyes erősségeink, aztán itt nem arra gondolok, hogy "tudok beszélni sé irní hejesen és ööö... van egy kutyám, akit nagyon szeretek", hanem olyasmire, hogy "magasan képzett szakmabeli vagyok, aki elkötelezett a munkája iránt, folyamatosan képzem magam, motivált vagyok és majd szétvet a tenni akarás. Személyes erősségeim között megemlíteném kiváló kommunikációs képességeimet, fantasztikus problémamegoldó vagyok" etc etc.
Vigyázat, mindig csak az igazat, mert lehet, hogy a cégvezető a legjobb emberét szabadítja ránk, hogy teszteljen, aztán mindjárt kilóg a lóláb, ha azt mondtuk, hogy pillanatok alatt diagnosztizáljuk a bármilyen problémát, aztán magasan képzett villanyszerelőként nem veszünk észre egy mezei zárlatot.
Záróakkordként pár személyes adatot meg kell adni: teljes nevünk, születési hely és idő, gyerek, férj/feleség, állampolgárság, ilyesmi. Fotót nem kell mellékelni.
Ha kérik, akkor csatolni kell a jellemzéseket az előző főnöktől/munkahelyről, névvel, telefonszámmal, email címmel, hogy leellenőrizhető legyen.
Cover letter
Ezzel gondolhatnánk, hogy vége is van, de nem, most jön csak az érdekes rész, a kísérőlevél.
A kísérőlevél tulajdonképpen az email, vagy a levél, amelyet együtt küldünk a Resuméval, angol neve "cover letter". A gyakorlatban úgy néz ki, hogy a Resumét csatolmányként küldjük, a cover letter a tulajdonképpeni email, viszont lehet ezt is csatolmányként küldeni dokumentumként a Resumé elé illesztve, ebben az esetben az emailbe pár sort írunk, pl "tisztelt XY, (személyzetis neve) mellékletben mély tisztelettel küldöm ezt a remek Resumét átolvasásra ajánlva az ön figyelmébe, legyen szép napja, tisztelettel" vagy valami ilyesmit.
A cover letter-ben megadatik nekünk a lehetőség, hogy fényezzük magunkat és kiemeljük azokat a tulajdonságainkat, amelyek nem fértek bele a Resuméba. Itt kicsit szabadabb a forma, de fél-háromnegyed oldalnál ne legyen hosszabb.
Először is megszólítjuk az illetékes személyt, ha nem tudjuk kideríteni a nevét és a nemét, akkor legyen csak "Dear Hiring Manager"
Leírjuk neki, hogy hol hallottunk a munkahelyről (job opening), újságban, interneten, a honlapjukon vagy egyéb helyen, és elmondjuk, hogy mennyire felvillanyozott ez bennünket, mert úgy érezzük, hogy ezt pont nekünk találták ki. Egy mondatban leírjuk, hogy miért pont ránk szabott ez a hirdetés, hogy milyen jól értünk hozzá.
A következő bekezdésben egy mondatban méltatjuk az illető céget, majd leírjuk azokat a kulcsfontosságú tulajdonságokat (2-3) amelyek miatt mi úgy gondoljuk, hogy a tökéletes választás vagyunk erre a posztra, itt leírhatjuk, hogy mit tudunk tenni a cégért/vállalatért.
További személyes jó tulajdonságokat kiemelhetünk egy mondat erejéig, majd biztatjuk az illetékest, hogy beszéljetek, személyesen, telefonon, emailben, skypeon minél hamarabb.
Megköszönjük, elbúcsúzunk, vége.
Nagyon fontos, hogy ne legyen hosszú, ne legyen zsúfolt, és hogy keltse fel a figyelmet.
Utólag pedig ne felejtsük el megköszönni, hogy foglalkoztak velünk, bármilyen visszajelzés érkezzen is.”
Legyél te is országfelelős! Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Chile, Csehország, Egyesült Államok, Finnország, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kanada, Kanári-szigetek, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Sri Lanka, Svájc és Svédország. Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.
Olvass és szólj hozzá!
Áldom a sorsom, hogy idevetett
Erőszakkal, pénzért adták férjhez
Hogyan jussunk munkához Svájcban?
Ideiglenesen vagy végleg menjünk?
Megpróbáltatásaink – a lakáskeresés
Utolsó kommentek