Szombat van és ilyenkor szívesen megpihenünk, elszakadunk kicsit a mindennapoktól. Ha nem bánjátok, ma ebben segítünk nektek Andrással, aki egy egészen egzotikus országból, Srí Lankáról küldött beszámolót (és képeket is). Kiderül, mire kell a golyóstoll, ha mobilt szeretnénk tölteni és megidézzük Piszkos Fred szellemét is (aki mint tudjuk, nagy kérdés, hogy keveri-e a málnaszőrt. Az a Piszok Alfréd...)

(Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on! Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted, azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com)

A következő néhány mondatban megpróbálok választ adni, arra a joggal felmerülő kérdésre, hogy miként kerül egy magyar házaspár Srí Lankára... Az ember életében sokszor jutnak meghatározó szerephez a váratlan dolgok.

2007 februárja előtt soha nem gondoltam volna, hogy egyszer elvetődünk ebbe az országba, azonban akkor szólt egy régi barátunk, hogy volna-e kedvünk feleségemmel a következő év februárjában két hétre Srí Lankára utazni. Ő a Magyar Vöröskereszt megbízásából többször járt már a szigetországban, invitálására az akkor kiutazó hivatalos küldöttség mellé szegődhettünk útitársként.

Talán mindenki emlékszik még arra, hogy 2004. december 26-án szörnyű cunami pusztított az Indiai-óceán térségében, amely nem kímélte Srí Lankát sem. Ahogy a világon mindenhol, a magyar emberek is összefogtak, és megpróbáltak segítséget nyújtani az elszenvedett károk enyhítésére. Az összegyűlt adományokból iskolákat, árvaházakat, lakóházakat építettek, ezeknek a megvalósulását, lebonyolítását felügyelte barátunk.

Nagyszerű alkalom

Az idő tájt munkában éppen nem bővelkedtünk, nem volt nehéz eldöntenünk, hogy utazunk. Nagyszerű alkalomnak tartottuk a lehetőséget, hiszen egyrészről egy távoli helyre jutva az országot, és a helyi viszonyokat ismerő vezető sok nehézségen átsegítheti az embert. Megannyi fontos információval szolgálhat, például megmutatja, azt, hogy a háromvillás dugó befogadására készült dugaszolóaljzatba hogyan kell egy golyóstoll segítségével bedugni a telefontöltő, vagy a laptop aksitöltőjének hazai viszonylatokhoz igazodó, kétágú villásdugóját.

De eligazíthat abban is, hogy milyen eldugott, vasrácsokkal védett helyeken lehet alkoholt vásárolni, ami az ilyen trópusi országokban fontos eszköze lehet az egyszerűbb bakteriális fertőzések megelőzésének. Másrészről az otthoni tél, és az azzal járó sötétség elől jó elmenekülni, egy napfényes országba.

Kevés a munkalehetőség

Amikor az első alkalommal megérkeztünk Srí Lankára, még nem tudtuk, hogy milyen vonzalom ébred bennünk az ország, és lakói iránt. 2008 óta negyedik alkalommal járunk a szigeten, és úgy gondolom visszajövünk, amikor csak lehetséges. Az eddig itt töltött idő alatt megismertük az ország szépségeit, barátságokat kötöttünk a helyiekkel, folyamatosan ismerkedünk szokásaikkal, kultúrájukkal, élvezzük mosolyukat és vendégszeretetüket.

Nem munkavállalóként tartózkodunk itt, erre az önkéntességet leszámítva nagyon kevés lehetőség nyílik. Vállalkozást természetesen lehet indítani, de az otthonitól nagyon eltérő szokások és munkatempó miatt nem csak az adminisztratív nehézségeket kell leküzdeni. Ennek ellenére a turisták által sűrűn látogatott helyeken főleg angolok, de olaszok és németek is üzemeltetnek kisebb szállodákat, éttermeket. A nagyobb szállodaláncok tulajdonosi háttere ugyanúgy nemzetközi, mint bárhol a világon, a nagy multinacionális cégek jelen vannak Srí Lankán is.

Mi 90 napos tartózkodásra jogosító turistavízummal érkeztünk az országba 2011 december 16-án, és a tervek szerint hamarosan már otthon leszünk.

Utazás, vízum

Srí Lankát hazánkból csak repülővel lehet megközelíteni. Európa fővárosaiból, így Budapestről is egy átszállással juthatunk el a Colombótól 35 km-re lévő Katunayake Nemzetközi Repülőtérre. A jegyárak szezonfüggőek, és természetesen nem olcsóak, de ha valaki 5-6 hónappal az elutazás időpontja előtt elkezdi keresgélni a járatokat az interneten, és megkockáztatja a korai jegyvásárlást, akkor azért találhat kedvező árakat.

Mi általában nem ragaszkodunk a budapesti induláshoz, már második alkalommal Schwechatról repülünk. Így annál a légitársaságnál, aki budapesti indulással is hirdeti járatait, 20 százalékkal olcsóbban tudtunk jegyeket vásárolni. A dohai átszállástól pedig annak a gépnek az üléseit koptatjuk, amit a Budapestről érkező utasok, csak éppen fejenként 35 ezer forinttal kevesebbért. Ami valljuk be, az itteni árviszonyok ismeretében igencsak szép summának számít.

Vízumot nem szükséges előre kiváltani, a 30 napos egyszeri beutazásra jogosító pecsétet, egy egyszerű kérdőív kitöltése után ingyen, és bérmentve a repülőtéren beütik az útlevelünkbe. Sajnos azt kell mondanom, hogy már nem tart sokáig ez a kellemes állapot, mert igaz ugyan, hogy többszöri halasztás után, de 2012 márciusának végétől életbe léptetik az elektronikus vízum rendszerét.

Ez azt jelenti, hogy más országokhoz hasonlóan, a sri lankai vízumot az interneten lehet intézni, és bizony fizetni is kell majd érte. A fizetendö összeg az első hírek szerint 40 USD-ról szólt, azonban az itteni idegenforgalomban fontos szerepet játszó India jogos felháborodása után 20 USD-ra mérsékelték a vízum díját. Továbbra sem szűnik meg a beérkezési pontoknál váltható vízum kiváltásának lehetősége, de ez némi többletköltséget fog jelenteni a kevésbé előrelátó utasoknak.

Hajóval is lehet

Két bekezdéssel ezelőtt azt írtam, hogy Srí Lankát csak repülővel lehet megközelíteni, ami ma már részben igaz. Május óta, az indiai Tamil Nadu állambeli Tutincorinból naponta indulnak hajójáratok Colombóba. Erre a felettébb izgalmas utazási formára ez év tavaszáig nem volt lehetőség, mert a polgárháborús helyzetben fennálló terrortámadások veszélye miatt nem létezett hivatalos hajójárat a két ország között.

Mi is szerettünk volna Mumbaiból, vagy esetleg Dél-Indiából hajóval utazni, de sajnos a repülő és hajójegy árak, valamint az utazás időtartamának összevetésében, csak a romantikus érzület, és a kalandvágy az, ami a hajóút mellett szólt. Ezért most maradtunk a hagyományosnak mondható repülésnél.

Azért egyszer majd a vízi utazást is kipróbáljuk, mert hajózni jó. Megérkezni még jobb, különösen úgy ahogy egykor Rejtő Jenő halhatatlan hősei, Piszkos Fred a kapitány, Rozsdás, a Kölyök, meg a többiek, akik az elveszett, azaz az ellopott cirkáló fedélzetén érkeztek meg egy csillagfényes éjszakán Colombóba. De erről inkább álljanak itt az író szavai:

......Este volt. Az Indiai-óceán zsíros fényű, sötét hullámaiból egy-egy fehéren ficánkoló repülőhal vetette fel magát. A Déli Kereszt, mint valami hatalmas Signum Laudis az ég végtelen zubbonyán, millió sziporkázó csillag között tisztán, hatalmasan ragyogott. Távolról sok lámpa tünedezett fel egyre kivehetőbben, míg végül a kikötő csillogását túllicitálva, hatalmas transzparens fénylett fel tisztán a távolban: LIPTON’S TEA

Megérkeztek Colombóba.”

Legyél te is országfelelős! Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kanada, Kanári-szigetek, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország,  Törökország és Új-Zéland. Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

Olvass és szólj hozzá!

Iskola két földrészen

Tudtam, hogy nekem is mennem kell

Mindennap sírva telefonáltam haza

A szívem miatt költöztem Romániába

Miért költöztünk haza?

Mi a fenét keresek én itt?

A legnagyobb tévhitek

Ez csak pénz

Két hónap után tudtam, nem térek vissza