Mai utunk Spanyolországba vezet, ott is iskolába megyünk (így pénteken már könnyebb lélekkel...), és kiderül, mi is az a mandilón, és miért sok a kézírással írt gyerekkönyv. Kalauzunk ArtBrigitta. Olvassátok, szóljatok hozzá!

(Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on! Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted, azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com.)

Magamról annyit, hogy még a 90-es években keveredtem Spanyolországba. Először 94-ben az El Caminót jártam végig, akkor annyira megtetszett Spanyolhon, hogy elhatároztam, vissza akarok ide jönni hosszabb távra, alaposan kiismerni a országot.

1996-ban sikerült is au-pairként találnom egy családot Madridban. Egy évre indultam neki, az okaim: kalandvágy, nyelvtanulás, a világ megismerésének szándéka, kíváncsiság voltak.

Aztán a dolog úgy esett, hogy megismertem életem párját és itt maradtam. Azóta pár éves megszakításokkal, néha ide-oda ingázva a két ország között, itt élek Spanyolországban. Már több helyen is éltem, nagyvárosokban mint Madrid vagy Barcelona, kisebb városokban is mint mondjuk Burgos vagy Pamplona, és olyan faluban is, ahol volt összesen nyolcvan lakos vagy a leóni hegyek elhagyott faluiban kialakult nemzetközi hippi közösségeknél, ezenkívül utazások, kirándulások alkalmával mondhatni keresztül-kasul jártam Spanyolországot.

Szóval volt alkalmam megismerni, kiismerni őket. Jelenleg Asturiasban élünk egy halászfaluban, aminek lakossága kb. ezer fő a hozzá tartozó kisebb településekkel kiegészülve 5000. Van két gyermekünk az egyik jelenleg ötödikes, a másik meg elsős.

Bevezetésképpen annyit, hogy Spanyolországban van 17 tartomány (comunidad). Mindnek van saját parlamentje és kormánya némelyiknek saját rendőrsége (baszkok, katalánok), hivatalos nyelve, különböző törvénye, oktatási rendszere. Tehát amiről én írok az az asturiasi iskolákra érvényes, ettől még nem így van mondjuk Madridban vagy Baszkföldön.

Ami szinte azonos

A spanyol iskolarendszerbe való belépés 3 éves korban kezdődik. Vagyis van 3-6 évig egy preescolar vagy infantil szakasz. Utána jön az általános iskola, ami 6 éves, tehát 6-12 évig, ezután van egy kötelező középfokú iskola, ami 4 éves (12-16 éves kor) ezután lehet választani, hogy két éves érettségit vagy kétéves szakképzés teszel, érettségi után pedig mehetsz egyetemre vagy felsőfokú szakképzésre.

Nekem személyes tapasztalataim a preescolar-ról és az általános iskoláról vannak úgyhogy erről írnék bővebben.

A nagyobbik gyerekem Magyarországon járt óvodába, a kisebbik, úgy alakult, hogy az itteni preescolarba került. Bevallom, nekem voltak fenntartásaim azzal, hogy a gyerek 3 évesen iskolába járjon, rendes órabeosztással meg osztályozással meg minden, de a végén mégsem volt szörnyűséges.

A dolog ugyanis egészen egyszerűen ember, jobban mondva pedagógusfüggő. A nagyobbiknak is volt egy tündéri óvónője Magyarországon, akinél imádott oviba járni, de akinek sajnos el kellett mennie egy év múlva. Akit kaptunk helyette. az nem tetszett senkinek se, hát az az év szörnyű volt. Itt is van olyan tanár, aki versel, énekel és mondókázik a gyerekkel, és ezen van a hangsúly, és van olyan is aki feladatokat csináltat velük.

Időbeosztás

Szóval a mi falunkban az iskola reggel 9-kor kezdődik és 2-ig tart. A mellettünk lévő városban persze van olyan iskola, ami délután 5-ig van és ott lehet ebédelni, ha a szülő nem tudja elvinni a gyerekét 2-kor. Amúgy itt is főleg a nagyszülők vannak a gyerekekkel.

Van 4 db 45 perces óra utána egy hosszabb szünet és utána még 2 óra. Vagyis az órák között nincs igazi szünet, csak amíg a tanár ki meg be jön, esetleg átmennek másik szakterembe. Egy nagy, hosszú szünet van délben akkor "tízóraiznak" és rohangálnak az udvaron, kivéve persze, ha zuhog (ha csak csepeg, akkor is az udvaron vannak) - akkor a tornateremben szaladgálnak.

Reggel 9-re kell odaérni az iskolába, nem hamarabb. Az iskola kapuja előtt van egy fedett rész, ott szépen ki van jelölve az osztályok helye, ott kell sorban állni, aztán kilenckor csengetnek, kinyitják az ajtót és szépen besétálnak a termekbe, az anyukák integetnek majd dolgukra térnek.

A dolog persze úgy áll, hogy a gyerekek, ahogy megérkeznek, lerakják a táskájukat a sorban maguk helyett aztán mennek szaladgálni és csak csengetéskor szaladnak oda a táskájukhoz és sorakoznak fel ténylegesen.

Órarend az óvodában

Szóval már a kicsiknek is van órarendjük, amiben van angol, zene, informatika, és pszichomotoros fejlesztés (vagyis mozgás) heti egy-két órában, a többi pedig hasonló foglalkozás, mint a magyar óvodában. Mesélnek, verselnek, rajzolnak, ollóval vágnak, ragasztanak, színeznek, tanulnak az évszakokról, ültetnek babot és beszélnek a növényekről, stb. Mondom, csakis a pedagóguson múlik milyenek is ezek a foglalkozások.

A kicsiknél rövidebbek, ők már 11 után elkezdenek enni, szervezetten terítenek, utána fogat mosnak stb. A kicsiknél kötelező a mandilón viselete, ami egy köpeny, csak vászon és kockás vagy csíkos.

Nincsenek jelek, a fogason a gyerek fényképe van és a neve, a mandilónra is a nevét hímezzük fel. Ezenkívül még be kellett vinni ugye a fogkefét meg saját, névvel ellátott poharat és egy párnát. Mert sok foglalkozás és mesélés a párnán ülve történik, nem az asztalnál.

Szintén tanárfüggő ki mikor kezdi a betűk tanítását. Ez ugyebár nincs a tantervben csak 6 éves kortól, a gyakorlatban mégis - hozzáteszem, szülői nyomásra - már 4 évesen elkezdik a betűk ismertetését. És az írott betűkkel kezdik! Szóval az íráson keresztül tanulják a betűket. Rengeteg írott betűs mesekönyv kapható, pont azért, mert a kicsik ezeket a betűket ismerik és olvassák először. Minden betűhöz tartozik egy mese, minden betűnek személyisége van és sok történet kötődik hozzá.

Pl. a "b" és a "v" betű, amit a spanyolok teljesen egyforma hangként ejtenek (vagyis b-nek) két különböző, egymás ellentétét megtestesítő személyiség. Vagy a "z", aki úgy összeveszett az i-vel meg az e-vel, hogy már sohasem állnak egymás mellé, de a "c" megvigasztalta őket és most ha vele vannak, a c-t úgy ejtjük, mint a z-t, amúgy meg "k". Szóval az egész mesés volt de mégis magában foglalta a helyesírás megalapozását is.

Ötévesen olvasott

Ezek után úgy alakult, hogy a kisebb gyerekem 4 évesen már ismerte a betűket és ötévesen folyékonyan olvasott, mindezt stressz nélkül - imádta a meséket a betűkről - és anélkül, hogy itthon gyakoroltunk volna, és nekem egyáltalán szándékomban állt volna őt olvasni tanítani.

Hatévesen a gyerekek elballagnak és szeptembertől kezdődik az általános iskola. Ez nem jelent nagy változást, mivel ugyanabba az iskolába, ugyanabba rendszerbe mennek.

Az általános iskolában van 3 tantárgy: nyelv, matek, és környezetismeret, amit ugyanaz a tanár, az ún. osztályfőnök tanít. Ezek minden nap vannak, sőt, a matek és a nyelv egyes napokon duplán is. Ezenkívül mindennap van angol, amit szaktanár tanít, és szintén szaktanár által tanított testnevelés és zene heti 3- 2 órában és az osztályfőnök által tanított rajz, kézműveskedés.

Van választható hittan is. Heti egy és nem kötelező! Aki nem jár, annak addig lyukasórája van, amit általában a könyvtárban, vagy a számítógépteremben tölt el. Az én gyerekeim nem járnak. Rajtuk kívül is volt mindig egy-két gyerek, aki nem járt, egészen kilenc éves korukig. Akkor aztán megcsinálták az elsőáldozást, azóta nem jár az osztály fele sem. Szóval a vallás nevelés kb. az elsőáldozásig tart ki tapasztalataim szerint.

A nyelvórán nyelvtant, helyesírást és irodalmat tanulnak. Van minden évben egy könyv, amit kiválasztanak és közösen elolvasnak, aztán beszélnek róla. Tanulnak szöveget fogalmazni írásban és szóban, levelet és hivatalos levelet írni, stb.

A környezetismeret felöleli az összes többit. Van benne biológia, földrajz, történelem, fizika, társadalomismeret, állampolgári ismeret, helyes táplálkozás, környezetvédelem.

A többi év

Az általános iskola 6 éve további 3 tömbre oszlik: az 1-2, a 3-4 és az 5-6 év. A tananyag eloszlik a két évre és minőségi ugrás a tömbök között van. Például az első két év az írás olvasás és a 4 matek alapművelet elsajátítása. Sokat kell másolni, ezáltal az írást fejleszteni és a másolással tanulni a szöveget.

Harmadiktól belép a definíció tanulás, memorizálás. Házi feladat is van, de általában az a feladat, amire órán már nem jutott idő. Ötödiktől a hangsúly átmegy az önálló és csoportos feladatvégzés felé. Van házi feladat és otthoni munka, például utána kell nézni interneten vagy könyvtárban megadott dolognak arról összefoglalót írni és rajzzal díszíteni.

A tananyag egymásra épül, sok az ismétlés is. Az elsősök megtanulják, miből áll a táj, a harmadikosok megtanulják a földrajzi fogalmak definícióját, az ötödikesek meg tanulják mondjuk Spanyolország domborzatát és vaktérképeznek a digitális táblánál.

Matekból minden évet az alapműveletekkel kezdenek, papíron és fejben, számológép nélkül. A különbség a számok nagyságában és darabszámán van. Körülbelül egy vagy két hétig foglalkoznak egy témával, amit összefoglaló dolgozatírással zárnak le, írásban. A magyarhoz hasonló szóbeli feleltetés nincs, de a tanár azért kérdez és tudni kell a választ, és van feladatvégzés a táblánál.

Évente háromszor kirándulnak múzeumba vagy gyárba. Nagy kedvenc a csokigyár, de például a helyi szemétgyűjtő vállalat is mindig szervez kirándulást a telepére, ahol bemutatják a szemét újrahasznosítását, a komposztkészítést, meg hasonló ínyencségeket.

Azt hiszem, elég hosszúra sikeredett az írás. Ha valakit érdekel, még tudok írni az oktatás ingyenességéről és az osztályozásról, a délutáni foglalkozásokról, a Szülők Munkaközösségéről, a Comenius Project-ről meg egyéb Spanyolországot érintő témákról.”

Legyél te is országfelelős! Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland. Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

Olvass és szólj hozzá!

Ez a tökéletes ország számomra

Kihasználás felsőfokon

A penge élén táncolunk

LondOff

Beleragadtunk a nagy sáros maszlagba

Kiderült, itt a túlélést tanítják

Most kezdem érezni, hogy megszoktuk

A gyökértelenség megviseli az ember lelkét

Nem sikerül felvenni a ritmust

Tíz dolog, amiért érdemes felmondani

Ami a Vészhelyzet mögött van

Nem bántam meg, hogy belevágtunk

Az első pillanattól kezdve befogadtak